Škoda fabia Brisk RS 01 WRC
Brisk Tábor a.s. je česká firma, která
vyrábí žhavicí a zapalovací svíčky. Je docela úspěšná – dodává své
výrobky desítkám slavných firem, mezi kterými nechybí například závodní
motorové čluny Lamborghini, nebo závodní tým Prodrive (Aston Martin a
Subaru). V Evropě je Brisk třetím největším výrobcem svíček, na svět jí
patří místo šesté. Vznik prototypu závodního speciálu prý vznikl kvůli testování svíček
v extrémních podmínkách. Dobrá, testovat se na tomhle autě asi opravdu
dát bude, ale tipli bychom si, že za vším stojí spíš nadšení a
fandovství duchovních otců projektu, konstruktéra Jaroslava Macka a
generálního ředitele Mojmíra Čapky. Karoserie tvaru kupé byla zvolena
mimo jiné i z nostalgických důvodů, tvůrci zmiňují poslední závodní
kupé-škodovku, model 130 RS. I díky zuřivě rudému laku
se ale spíš nabízí vzpomínka na extrémní speciál Škoda 200 RS, kterého
vzniklo jen několik kusů. Karosérie Brisku RS 01 WRC je vyrobená
z kevlaru, sklolaminátu a karbonu a pochopitelně neplní nosnou funkci –
tu má na starost prostorový rám z vysokopevnostních trubek.
.
Brisk Tábor a.s. je stále ryze česká firma, která patří ve svém oboru k opravdovým velikánům. Své výrobky dodává nejen do masových vozů, ale také do opravdových lahůdek jako je Lamborghini nebo Aston Martin. Dokonce svíčky s českým „knotem” naleznete i v řadě závodních speciálů, mezi které patří i vozy Subaru připravované firmou Prodrive pro světový šampionát v rallye. A právě ve spolupráci s touto firmou vznikl v roce 2005 projekt, na jehož konci stojí vůz Brisk RS 01 WRC.
Brisk nebo Škoda?
Asi obojí. Brisk využil minulou generaci Fabie k tomu, aby si postavil vlastní speciál. Ačkoli se zdá, že ze škodovky mnoho nezbylo, není to tak docela pravda. Z Fabie sice pochází jen základní platforma ale veškerá technika stojí na dílech Škody nebo koncernu Volkswagen. Pouze karosérie z kevlaru, karbonu a laminátu je vlastní výroby. Ovšem jak to u speciálů bývá, je spíše na ozdobu. Vůz totiž drží pohromadě rám z vysokopevnostních ocelových trubek.
Vzhled ovšem není tím, co by činilo tento vůz výjimečným. Tuto roli sehrává jeho technika.
Rovných 500 koní
Nejoslivněji působí motor. Pod kapotou se nachází známý dvoulitrový agregát 2,0 TFSI, který ovšem doznal řádných změn. Blok motoru je tuctovou záležitostí, ovšem hlava je z Audi S3, klika z naftové Octavie a turbo vyrobené na zakázku s plnícím tlakem až 2,5 MPa. Výsledkem je pak výkon 368 kW (500 k) při 7800 ot./min a točivý moment 600 Nm při 3 700 ot.
Jelikož se jedná o vůz, který se odkazuje na rallye závody, distribuuje Brisk výkon na všechna čtyři kola. Ta jsou nezávislé zavěšená a za sebou skrývají brzdy s čtyřpístkovými třmeny. Ty se zakusují do kotoučů o průměru 330 mm vpředu, resp. 320 mm vzadu. Brzdy pochází od Porsche a lze je tak s trochou nadsázky také označit za koncernovou techniku.
Přenos výkonu se pak odehrává prostřednictvím sekvenční šestistupňové převodovky s dvoukotoučovou keramickou spojkou. Velmi krátké převody se pak postarají o velmi solidní dynamiku. Stovka za 2,7 s a maximálka 200 km/h, která pochopitelně může být modifikována délkou vyšších převodových stupňů. Výkonnostně a dynamicky se tedy Brisk může měřit s vozy, které jezdí závody rallycrossu. 500 koní a stovka pod tři je dnes standardem v podstatě pouze tam.
Výsledkem je jakýsi mix tuningu a vlastního vývoje. Vůz je to ovšem nesporně zajímavý a můžeme být rádi, že česká firma dokáže postavit vlastní závodní speciál. Ten, i když je určen hlavně pro testování vlastních svíček a nejrůznější promo akce, by se měl účastnit minimálně závodů do vrchu, kde to ovšem bude mít složité. Podobných monster tam totiž startuje poměrně dost...
Přehled technických parametrů
Sportovní závodní automobil určený pro automobilové soutěže s konstrukcí podle řádu FIA, přílohy J, bez homologace.
Karoserie
Typ karoserie - samonosná, ocelová, tvořená příhradlovou konstrukcí
z vysokopevnostních ocelových trubek,
doplněná o panely z kevlaru, karbonu a skelného laminátu.
Motor
Typ - zážehový, přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem,
se samostatným obtokovým ventilem, sekvenční dvojité
vstřikování paliva, bezdotykové zapalování
Zdvihový objem motoru ( cm3 ) - 1998
Počet válců - 4
Max. výkon ( kW/k/ot/min ) - 368 / 500 / 7800
Max. točivý moment ( Nm/ot/min ) - 600 / 3700
Příprava směsi - sekvenční dvojité vstřikování
Přeplňovací tlak ( MPa ) - 2,5
Převodovka
Typ převodovky - sekvenční, přímo řazená, s posilovacími magnety
Počet převodových stupňů - 6
Spojka - suchá, dvoukotoučová, keramická
Dynamické parametry
Max. rychlost ( km/hod ) - 200
Zrychlení z 0 na 100 km/h ( sec.) - 2,7
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost ( kg ) - 1000
Rozměry
Celková délka ( mm ) - 4 002
Celková šířka ( mm ) - 1 890
Celková výška ( mm ) - 1 270
Rozvor ( mm ) - 2 500
Rozchod vpředu ( mm) - 1 670
Rozchod vzadu ( mm) - 1 620
Podvozek
Přední / zadní náprava - nezávislé zavěšení kol, trojúhelníková ramena,
pérování tlumiči Proflex
Přední / zadní brzdy - čtyřpístkové o průměru 330 mm /
čtyřpístkové o průměru 320 mm
všechny brzdy kotoučové, značky Porsche
Diferenciály - mezinápravový i pasivní nápravové s omezenou svorností
Náhledy fotografií ze složky Škoda Fabia Brisk RS 01