Škoda 100 Georgina
16. 1. 2008
Tento ryzí závodní vůz na bázi Škoda 100 nevznikl v době, kdy se sériově vyráběl, ale o několik desítek let později.
Postavil jej pro třídu závodních vozů seriálu Hobby Cup Open George Negru z Bruntálu. Potřeboval relativně levné, ale
dobře fungující a dostatečně výkonné vozidlo. Zde je škodovácká řada 1000 MB až 130 L naprosto nezastupitelná a ukazuje
se to i v roce 2003.
Celá stavba vozu je vedena zcela účelně a cíleně k tomu, co má závodní vůz splňovat. George Negru nešel obvyklou cestou, tj. vyhodit čalounění a vyztužit samonosnou karoserii přivařenými nosníky. Jeho postup mě vzdáleně připomíná přístup Colina Chapmana při jeho prvních úpravách na podvozcích Austin. Recept zní jednoduše - vše nepotřebné zahodit, vše potřebné odlehčit, zbytek přizpůsobit potřebám sportovní jízdy nebo vyměnit za vhodnější. Výsledek nepostrádá ani estetické kvality.
Celá operace si vyžádala vytvarování nových zadních sloupků a přechodových dílů v oblasti zadních dveří. Panely, nahrazující zadní dveře, jsou dělány z hliníkového plechu 0,6 mm. Vše ostatní jsou původní upravené plechy. Okna, s vyjímkou čelního skla, jsou osazena plexisklem. Co šlo, odlehčil Negru odvrtáním. Elegantní tečkou za procesem snižování váhy bylo natření celého vozu 1 kg vodou ředitelné barvy pomocí válečku. Všechny tyto úkony přinesly svoje ovoce v podobě výrazně sníženého těžiště a výsledné váhy 600 kg.
Tak lehoučký vůz už je schopen perfektně akcelerovat i s výkonem, který jde ze škodovek s motory s rozvodem OHV a jen třikrát uloženým klikovým hřídelem vyždímat bez rizika neustálých poruch a repasí. Motor Georginy má objem na hranici třídy - 1298 ccm a je prozatím osazen značně přepracovaným karburátorem z ruských VAZů. Výkon je asi 90 koní. Celá tato kombinace dává hodnotu 6,7 kg na 1 k výkonu, což je číslo odpovídající např. 2,8 litrovému BMW Z3. Převodovka je seriová pětistupňová. Vůz na seriových závěsech kol má jen zkrácené pružiny a přitvrzené tlumiče. Třináctipalcové pneumatiky Avon jsou montovány na dělené ráfky ARC Brno. Výška vozu zatím nebyla měřena, ale vzhledem ke snížení o 11 cm v pontonu a světlé výšce cca 6 - 8 cm je podstatně nižší než seriovka.

Georgina (jako každý správný závoďák) je neustále ve vývoji a jak sám George Negru říká, má ještě značné rezervy. Postupně by se měla dočkat dalšího odlehčení pomocí kompozitových dílů karoserie - pravděpodobně ji čeká celá odnímací příď jako u prototypů, motor dostane dva dvojité karburátory Weber, závěsy kol se těší na speciální závodní stavitelné tlumiče. Výše uvedený stav je ze září 2003 a tato snížená varianta byla nasazena poprvé na trati ve Šternberku v červnu 2003.

Celá stavba vozu je vedena zcela účelně a cíleně k tomu, co má závodní vůz splňovat. George Negru nešel obvyklou cestou, tj. vyhodit čalounění a vyztužit samonosnou karoserii přivařenými nosníky. Jeho postup mě vzdáleně připomíná přístup Colina Chapmana při jeho prvních úpravách na podvozcích Austin. Recept zní jednoduše - vše nepotřebné zahodit, vše potřebné odlehčit, zbytek přizpůsobit potřebám sportovní jízdy nebo vyměnit za vhodnější. Výsledek nepostrádá ani estetické kvality.
Vůz
už měl za sebou určitý vývoj, ale pořád nesplňoval autorovy představy o
přestavbě a technických parametrech. Po tříměsíčním zvažování a dvou
dnech kreslení a proměřování došlo k radikálnímu kroku - rozřezání
skeletu v oblasti zadních střešních sloupků a předních sloupků v úrovni
podběhů a odstřižení pásu plechů. Jak to vypadalo vidíme na historickém
záběru z dílny. Následně byl horní díl přivařen zpět. U vozu se
podařilo snížení v pontonu o 111 mm.

Celá operace si vyžádala vytvarování nových zadních sloupků a přechodových dílů v oblasti zadních dveří. Panely, nahrazující zadní dveře, jsou dělány z hliníkového plechu 0,6 mm. Vše ostatní jsou původní upravené plechy. Okna, s vyjímkou čelního skla, jsou osazena plexisklem. Co šlo, odlehčil Negru odvrtáním. Elegantní tečkou za procesem snižování váhy bylo natření celého vozu 1 kg vodou ředitelné barvy pomocí válečku. Všechny tyto úkony přinesly svoje ovoce v podobě výrazně sníženého těžiště a výsledné váhy 600 kg.

Tak lehoučký vůz už je schopen perfektně akcelerovat i s výkonem, který jde ze škodovek s motory s rozvodem OHV a jen třikrát uloženým klikovým hřídelem vyždímat bez rizika neustálých poruch a repasí. Motor Georginy má objem na hranici třídy - 1298 ccm a je prozatím osazen značně přepracovaným karburátorem z ruských VAZů. Výkon je asi 90 koní. Celá tato kombinace dává hodnotu 6,7 kg na 1 k výkonu, což je číslo odpovídající např. 2,8 litrovému BMW Z3. Převodovka je seriová pětistupňová. Vůz na seriových závěsech kol má jen zkrácené pružiny a přitvrzené tlumiče. Třináctipalcové pneumatiky Avon jsou montovány na dělené ráfky ARC Brno. Výška vozu zatím nebyla měřena, ale vzhledem ke snížení o 11 cm v pontonu a světlé výšce cca 6 - 8 cm je podstatně nižší než seriovka.

Georgina (jako každý správný závoďák) je neustále ve vývoji a jak sám George Negru říká, má ještě značné rezervy. Postupně by se měla dočkat dalšího odlehčení pomocí kompozitových dílů karoserie - pravděpodobně ji čeká celá odnímací příď jako u prototypů, motor dostane dva dvojité karburátory Weber, závěsy kol se těší na speciální závodní stavitelné tlumiče. Výše uvedený stav je ze září 2003 a tato snížená varianta byla nasazena poprvé na trati ve Šternberku v červnu 2003.
Významnějšího vylepšení vozu jsme se dočkali v roce 2006, kdy byl motor
osazen čtyřmi karburátory Mikuni z Kawasaki 600, dostal vačku 300/280 a
ventilové pružiny Cooper. Motor byl osazen novými výfukovými svody
"čtyři do jednoho". Naladit celou soustavu se čtyřmi karburátory sice
nějakou dobu trvalo, ale výsledek stojí za to. Vůz dostal také novou sedačku s
pětibodovými pásy. V sezóně 2006 jezdil na pneumatikách Matador
210/510R13. Méně podstatnou změnou je přechod do stříbrných válečných
barev. Na kopci v Násedlovicích docílil v tom roce nevyježděný G. Negru
v nedělních jízdách (17. září 2006) času 1:16,442, což jej řadilo v
absolutním pořadí na 35. místo mezi 103 klasifikovanými jezdci. Pro
srovnání - absolutní vítěz s Dallarou F3 zajel 1:03,433 a třeba celkový
vítěz Berg Cupu 2006 Antonín Daniel na Hondě Civic Type-R N2000
1:15,063.


Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář